nl

Nike

22-06-2021

Het Nike logo is 50 jaar. Het originele logo (hierboven) is na 50 jaar nagenoeg onveranderd. Mooi, ik houd van stijlvast. De Volkskrant schrijft naar aanleiding van deze verjaardag een leuk verhaaltje over de ontwerpster van dit iconische beeldmerk. Ik vat samen: Caroline Davidson, nu 80, had tijdens haar opleiding Journalistiek gezegd dat ze ook graag grafische vormgeving had willen studeren, maar daar geen geld voor had. Ze werd daarop aangesproken door Phil Knight. Hij was bezig een eigen schoenenmerk op te zetten. Of ze zin had een logo te ontwerpen?

Ze kreeg 2 dollar per uur, in totaal 35 dollar. Lekker dan, voor een van de bekendste logo's ter wereld. Gelukkig maakte Nike in 1983 een, zoals dat heet, mooi gebaar. Ze kreeg een gouden ring met het Nike-logo, inclusief diamant als puntje op de i. Plus 500 Nike aandelen, op een gegeven moment goed voor 800.000 dollar.

Het verhaal deed mij denken aan het Rolling Stones logo. Mick betaalde - toevallig óók 50 jaar geleden - 55 Britse pond voor het aller- allerbeste band logo ever made. Het leverden miljoenen op aan mechandise op.

"Je tong uitsteken heeft iets anti-autoritairs. Maar het heeft ook iets sensueels. Ik wist meteen: die rebelse dubbelzinnigheid, dat is het."

"Die vijftig pond was zelfs voor die tijd al krenterig", lacht de 75-jarige ontwerper John Pasche. In tegenstelling tot Nike, was Mick Jagger niet zo netjes om later 'een gebaar' te maken. Hoewel John later een bonus van 200 pond kreeg en tussen 1976 en 1982 royalty's ontving, "genoeg om een sportwagen van te kopen maar meer ook niet", moest hij in 1982 zijn auteursrecht min of meer gedwongen afstaan. Misschien had hij beter met Keith kunnen dealen, afgaande op zijn auto-biografie (Life, Keith Richards). Die gaf 556 pagina's lang niks om cash, zolang er maar dope was...