Facebook
Zou het kunnen zijn, dat Facebook niet meer zo lekker draait?
"Voeg een WhatsApp-knop toe aan je pagina"
"Koppel je Instagram account aan je pagina"
"Voeg je mobiele nummer toe, voor extra veiligheid"
"Wat ben je aan het doen, Jasper?"
"Bereik meer publiek met Facebook ads"
Nu was ik al niet zo van Facebook, maar mijn afkeer groeit met de dag. De suggestie wordt vaak gewekt dat je bedrijf eigenlijk niet zonder kan. Wat een gelul. Althans, voor mijzelf sprekend: als ik (zakelijke) website-data analyseer, draagt social doorgaans maar héél gering bij aan mijn online bezoekers instroom. En misschien weten ze het zelf ook wel. Waarom anders een dure print advertentie plaatsen, in onschuldig zachtgroen met een nog onschuldigere foto van een man met kinderwagen. In uw papieren krant dus, hè, om daar paginagroot en heel beschaafd een klant te laten zeggen dat 'mijn bedrijf niet zou overleven zonder Facebook'.
Geen Facebook en Insta dan maar? Jawel, hoor. Mijn insteek en advies is om Social in te zetten waar de oorspronkelijke kracht zit: het verbinden van vrienden. De beste restaurant-advertentie is nu eenmaal 100 keer minder krachtig, dan een goede vriend die zegt dat ie daar-en-daar écht lekker gegeten heeft. Stimuleer je klanten dat op Facebook & co te delen met hun vrienden. Die post zal later verder reiken, in de kroeg een paar dagen later. Doe het niet via Facebooks advertentiemolen, die levert Facebook veel meer op dan jij.
Facebook is niet alleen een uit de hand gelopen netwerk, waarbij fake news veel sneller verspreidt dan de saaiere waarheid. Het is niet alleen een verleider, die je het gevoel geeft telkens iets te missen. Nee, Facebook is ook een mislukt advertentieplatform, waar steeds minder mensen zin in hebben. Vandaar die advertentie in uw krant.