nl

Blue Ocean

18-02-2023

Business topic. Veel gestelde vraag: ga je voor kwaliteit of voor de laagste prijs-strategie? Het is de verkeerde vraag. De juiste vraag luidt: Hoe voeg je de meeste waarde toe voor de klant? Deze toegevoegde waarde moet zo onderscheidend zijn van de 'concurrent' dat het eigenlijk geen concurrent meer is, maar je in een geheel nieuw speelveld beland. Welkom in de 'Blue Ocean', zonder concurrentie. Onderscheidend word je door de markt te herdefiniëren. Door vanzelfsprekende elementen weg te laten, en daarmee je kosten verlagen. En/ of nieuwe onderscheidende elementen toe te voegen. Zo creëer je én toegevoegde waarde, én verlaag je de operationele kosten. Dat noemen we 'Blue Oceans'.

Voorbeelden? Ik kan er wel een paar opnoemen: Prison Island, HyperBowling en GlowGolf! Er wordt hard gewerkt aan een volgend avontuur.

Ik adviseer het vaker, ben je ondernemer en of marketeer? Lees deze klassieker. Ik ken geen beter strategisch marketing boek.

Op vakantie in Japan stond Blue Ocean in de boekkast van ons hotel. Lek, dat ga ik herlezwn dacht ik. Tot ik de onbegrijpelijke Japans karakters in het boek zag. Feitelijk óók een Blue Ocean, maar deze sloeg ik even over.

Scrol door de lijst, en geniet van zoveel moois.

'Eenmaal, andermaal, Stadskanaal!'