nl

Ajax. King of Content

12-08-2024
Ajax heeft een online content strategie waar ik van kan smullen. Zoals bij elke marketing trend, werd ik inmiddels een beetje moe van het concept storytelling. Cut the crap met je stories, denk ik dan dan. Dan Ajax. Hier zijn de marketing-toverwoorden 'beleving' en 'storytelling' perfect doorgevoerd. Sportclubs en dus ook voetbalclubs zijn zeer lastig 'in de markt' te zetten. Je bent zo goed als je laatste overwinning en je laatste aankoop. Jantje huilt, Jantje lacht. Maar Ajax laat zien dat het wel kan. Elk filmpje ademt Ajax. In elke clip zit de trots. Het Amsterdam gevoel. De branie. En de liefde voor de sport. Ik vind het prachtig.

Bij Ajax hoeft echt geen marketing deskundige geforceerd te zeggen dat er ook iemand met een kleurtje in de film moet. Ajax ís alle kleuren. Ik had laatst een gesprek over deze prachtige content, en welk bureau hier achter zit. Blijkt het allemaal uit eigen huis te komen. Wow. Bij elk doelpunt in de ArenA wordt er gejuicht. Maar heus, de copywriters verdienen ook een grote ovatie:

"Elke steen komt hier binnen. Ruw. Ongeslepen. Hier worden ze geslepen onder de hoogste druk. Glas zal barsten. Goud zal buigen. Diamant gaat glanzen. Welkom op de weg naar briljant".