Ajax. King of Content
12-08-2024
Ajax heeft een online content strategie waar ik van kan smullen. Zoals
bij elke marketing trend, werd ik inmiddels een beetje moe van het
concept storytelling. Cut the crap met je stories, denk ik dan dan. Dan
Ajax. Hier zijn de marketing-toverwoorden 'beleving' en 'storytelling'
perfect doorgevoerd. Sportclubs en dus ook voetbalclubs zijn zeer lastig
'in de markt' te zetten. Je bent zo goed als je laatste overwinning en
je laatste aankoop. Jantje huilt, Jantje lacht. Maar Ajax laat zien dat
het wel kan. Elk filmpje ademt Ajax. In elke clip zit de trots. Het
Amsterdam gevoel. De branie. En de liefde voor de sport. Ik vind het
prachtig.
Bij Ajax hoeft echt geen marketing deskundige geforceerd te zeggen dat er ook iemand met een kleurtje in de film moet. Ajax ís alle kleuren. Ik had laatst een gesprek over deze prachtige content, en welk bureau hier achter zit. Blijkt het allemaal uit eigen huis te komen. Wow. Bij elk doelpunt in de ArenA wordt er gejuicht. Maar heus, de copywriters verdienen ook een grote ovatie:
"Elke steen komt hier binnen. Ruw. Ongeslepen. Hier worden ze geslepen onder de hoogste druk. Glas zal barsten. Goud zal buigen. Diamant gaat glanzen. Welkom op de weg naar briljant".